OBOS søker nå Business Analyst til en nyopprettet stilling. Dette er en synlig og utadvendt rolle. Stillingen jobber tett med flere forretningsområder, samt divisjons- og konsernledelsen for å sikre helhetlig rapportering og gode analyser for boligutviklingen i OBOS. Dette er blant annet knyttet til rapportering av salg og produksjon av boliger i konsernet. Dette er en unik mulighet for deg som er analytisk anlagt, har interesse for eiendom, og som ønsker å bidra til at OBOS når sine mål innen vekst og utvikling.
Som Business Analyst vil du eie og drive frem digitalisering og automatisering av nåværende prosesser innenfor ditt ansvarsområde. Du vil være en solid sparringspartner for økonomi- og selskapsledelsen, der en viktig del av rollen er å fremstille og presentere operasjonelle tall på en lettfattelig måte.
Du vil i stor grad selv kunne forme og skape denne rollen, i samarbeid med intern eksisterende kompetanse på huset. Boligutvikling i OBOS skjer i dag i to divisjoner bestående av totalt seks selskap, der tre av selskapene er norske og tre er svenske. Du vil med jevne mellomrom reise til Sverige for å følge opp de svenske enhetene, blant annet i Stockholm. Stillingen vil rapportere til Direktør Økonomi og Analyse Storby.
Sentrale arbeidsoppgaver og ansvar
- Eie og drive analysearbeid for divisjonen, samt delta i analysearbeid på konsernnivå
- Se og utnytte potensialet i tilgjengelig data, bygge analyser som gir ny og forbedret innsikt
- Ansvar for operasjonell rapportering knyttet til blant annet salg og produksjon av boliger for konsernet, samt enkelt av selskapene i Boligutvikling Storby
- Eie og drive frem digitalisering og automatisering innenfor ditt ansvarsområde
- Være en aktiv sparringspartner for divisjon-, økonomi- og selskapsledelsen
- Ansvar for risikostyringsmodellen for Boligutvikling
- Ansvar for SHA-rapportering for konsernet
- Videreutvikle og digitalisere prosesser og rutiner
Kvalifikasjoner
- Høyere økonomisk utdannelse
- Minimum 2-5 års relevant erfaring fra analyse, controlling, konsulentvirksomhet eller liknende
- Solid forretningsforståelse, med interesse for eiendom
- Solid erfaring med Excel- og PowerPoint
- God systemkompetanse, kjennskap til BI-verktøy er en fordel
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Personlige egenskaper
Rett person for stillingen liker høyt tempo og varierende oppgaver, og trives med bruk av tall i analyse. Du løfter blikket og ser raskt områder med forbedringspotensialer, og tar selv initiativ til videre utvikling. Du er selvgående, tar ansvar og er nysgjerrig på å finne driverne i businessen. Vi ser etter deg som evner å forstå sammenhenger og som har en analytisk tilnærming til økonomiske og tverrfaglige problemstillinger. For å lykkes i rollen må du tørre å oppsøke informasjon ute i linja.
OBOS tilbyr
Samfunnsengasjementet, og hjertet OBOS har for byene våre, er noe av det som gjør ansatte stolte av å jobbe her. I tillegg er vi opptatt av å skape en inkluderende kultur, både innad og utad, hvor alle skal føle seg velkommen og kunne være seg selv. Hos oss får du en jobb med mening!
I OBOS er det uante muligheter! OBOS er Norges største kompetansehus innen eiendom og vi er opptatt av at du skal få utvikle deg og oppfylle din karrieredrøm.
Vi kan tilby et inspirerende og innovativt miljø med høyt faglig nivå, gir deg gode muligheter til å forme din egen hverdag. Interessante og utviklende arbeidsoppgaver med rom for nytenking gjør det gøy å gå på jobb.
OBOS investerer i egne ansatte og har gode ordninger som blant annet fleksitid, sommertid, gode pensjons- og forsikringsordninger, samt firmahytter i inn- og utland.
Søkere bes registrere seg med CV, vitnemål fra vgs og høyere utdanning, arbeidsattester og kortfattet søknadsbrev.